Terveiset NERA-konferenssista

Nordic Educational Research Associationin (NERA) konferenssi järjestettiin tänä vuonna 6.– 8.3.2024 Ruotsissa, Malmössa. Konferenssi pidetään vuosittain eri Pohjoismaassa. NERA on Pohjoismainen kasvatusalan tutkijoiden järjestö, jonka tarkoituksena on yhteistyön lisääminen ja kasvatusalaan liittyvän tutkimuksen kehittäminen. Järjestö on avoin kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kasvatusalan tutkimuksesta Pohjoismaisessa kontekstissa (https://nfpf.net/). Tänä vuonna konferenssiin osallistui yli 900 henkilöä ja edustettuna oli 24 eri kansallisuutta. Myös minä osallistuin konferenssiin esitellen siellä tutkimustani.



Konferenssi alkoi keskiviikkona kahdella Keynote-esityksellä. Eve Tuck, New Yorkin yliopistosta kertoi luennossaan etnografisesta osallistavasta tutkimuksesta (participatory research), jota käytetään kasvatusalojen lisäksi muun muassa alkuperäiskansojen tutkimuksessa. Tuck painotti esityksessään tutkittavien osallisuutta tutkimuksen kaikkiin vaiheisiin suunnittelusta tutkimuksen tulosten esittämiseen. Tuck esitteli myös ”digitaalista puutarhaa”, johon on koottu esimerkkejä osallistavan tutkimuksen erilaisista toteutustavoista (https://www.collaborativeindigenousresearch.com/). Tänne tutkijat voivat itse lisätä tietoa toteuttamistaan osallistavista tutkimuksista sekä esimerkkeihin perehtymällä saada ideoita oman tutkimuksensa toteuttamiseen.

Toisen Keynote-luennon piti Lisa Hellström Malmön yliopistosta. Luennollaan hän keskittyi tarkastelemaan nuorten hyvinvointia ja pohti sitä, miksi useat nuoret tänä päivänä kokevat terveytensä sekä mielenterveytensä huonoksi. Lisäksi luennolla pohdittiin terveyttä edistävän kasvatuksen merkitystä hyvinvoinnille.


Nera-konferenssin ydin ovat 25 eri aihealueisiin keskittyvää teemaryhmää, joihin tutkijoiden esitykset konferenssissa jakautuvat. Osallistuin konferenssissa Inklusiivisen kasvatuksen teemaryhmään ja esittelin yläkoulun ja lukion erityisopettajien työtä käsittelevää tutkimusta. Lisäksi osallistuin kollegani kanssa symposiumiin, jossa pohdittiin inkluusion nykytilaa Pohjoismaissa. Symposiumissa oli aiheeseen liittyvä esitys jokaisesta Pohjoismaasta.  Symposiumin yhteenvetona todettiin, että inklusiivinen kasvatus näyttäytyy hyvin eri tavoin eri Pohjoismaissa ja sen toteutuminen on hyvin kontekstisidonnaista. Myös inkluusion määrittelemättömyyden todettiin haastavan inklusiivisen kasvatuksen toteutumista kaikissa maissa. 

Konferenssin suurin anti oli tutkijoiden mielenkiintoisten tutkimusesittelyjen lisäksi vapaamuotoisissa kohtaamisissa ja verkostoitumisessa muiden tutkijoiden kesken. Seuraava NERA-konferenssi järjestetään Helsingissä keväällä 2025, näemmehän siellä?


Kirjoittaja: Riikka Sirkko