Uusien tutkimusmenetelmien äärellä

iFeelMath on Suomen Akatemian rahoittama 4-vuotinen tutkimushanke, jossa tutkimme erityisesti alakoululaisten matematiikan osaamisen ja koetun matematiikka-ahdistuksen yhteyttä. Tutkimusryhmästämme Riikka M. ja Alina olivat lyhyellä vierailulla Åbo Akademin Experience Labissa perehtymässä tutkimusmenetelmiin, joita tullaan käyttämään hankkeen yhdessä osatutkimuksessa, tilannekohtaisten tunteiden ja matematiikan osaamisen dynamiikan tutkimisessa. 



 

Tarkoituksenamme on oppilaiden tehdessä matematiikan tehtäviä mitata heidän ihon sähkönjohtavuuden muutosta. Ihon sähkönjohtavuus kasvaa, kun ihon pinnalle nousee hikeä, esimerkiksi sen seurauksena, kun oppilas kokee ahdistusta matematiikan tehtävää tehdessään. Alla olevasta videosta näkyy, miten tämä muutos välittyy mittaushetkellä näytölle tarkasteltavaksi.




Toisena menetelmänä kuvaamme oppilaiden kasvoja, kun he tekevät matematiikan tehtäviä. Käyttämämme ohjelma pystyy analysoimaan oppilaan kasvoilta useita erilaisia tunteita. Näitä kasvoilta tunnistettuja tunteita tulemme vertaamaan myös oppilaiden itseraportoimiin tunteisiin. 



Ennen kuin pääsemme tekemään tällaisia mittauksia oppilaiden kanssa, ja varsinaisen tutkimuksemme, tulemme tekemään useita pilotointeja. Jo tällä ensimmäisellä kokeilukerralla yhden lapsen kanssa huomasimme, että meidän tulee kiinnittää huomiota todella moniin asioihin, jotta aineisto saadaan kerättyä luotettavasti – siitä, miten saamme pidettyä käsien liikuttamisen minimissään (esim. tehtäviin vastatessa), sillä sähkönjohtavuutta mittaava sensori reagoi käsien liikuttamiseen, aina siihen, miten kaikki eri palaset saadaan integroitua teknisesti onnistuneesti. Oli erittäin mielenkiintoista päästä aloittamaan näiden menetelmien kokeilu tutkimuksessamme, oppia uutta ja tehdä yhteistyötä alaan perehtyneiden labilaisten kanssa.  


Kirjoittanut: Riikka Mononen