DivE esittäytyy – keitä olemme, mitä tutkimme?


Tervetuloa seuraamaan DivEn eli Diversity in Education -tutkimusryhmän blogia! Ensimmäisessä blogikirjoituksessa haluamme esitellä diveläiset, joiden tutkimustyöhön pääsette sukeltamaan tarkemmin tulevissa postauksissa. DivEen kuuluu sekä aivan tutkimuspolkunsa alussa olevia junioritutkijoita, eli väitöskirjatutkijoita, että senioritutkijoita yliopistonlehtoreista professoriin. 

 

Book selves and light bulbs hanging

Riikka Mononen toimii erityispedagogiikan professorina ja liidaa DivEa yhdessä Katjan kanssa. Hän on kiinnostunut lasten matemaattisten taitojen kehityksestä, yksilöllisistä eroista ja kehitykseen liittyvistä tekijöistä (mm. kognitiiviset tekijät, tunteet ja motivaatio) ja matematiikan oppimisen vaikeuksista. Tällä hetkellä Riikan tutkimus keskittyy iFeelMath-hankkeen ympärille, jossa tarkastellaan erityisesti alakoululaisten matematiikka-ahdistuksen ja matematiikan osaamisen kehityksellistä ja tilannekohtaista yhteyttä sekä kehitetään interventioita lieventämään matematiikka-ahdistusta. Tutkimuksissa käytetään pääasiassa määrällisiä menetelmiä. 

 

Katja Sutela työskentelee musiikkikasvatuksen yliopistonlehtorina. Hänen tutkimuksensa tarkastelee erityistä tukea tarvitsevien tai muuten marginalisoitujen yksilöiden musiikillista toimijuutta ja osallisuutta peruskoulun musiikinopetuksessa. Katja haluaa tutkimuksellaan kyseenalaistaa itsestään selvinä pidettyjä normatiivisia käsityksiä musiikillisesta tietämisestä, osaamisesta ja osallisuudesta. Hänen tutkimuksensa kysyy: kenen musiikillinen osaaminen tulee näkyväksi koulussa, millaista tietämistä musiikkikasvatuksessa arvostetaan ja millä tavalla kaikkien osallisuutta voidaan tukea musiikin tunnilla. 

 

Riikka Sirkko toimii erityispedagogiikan yliopistonlehtorina. Hänen tutkimuksensa kohteena on inklusiivinen kasvatus ja opetus kaikilla kouluasteilla esiopetuksesta korkeakouluun. Tutkimuksessaan Riikka hyödyntää pääasiassa laadullisia tutkimusmenetelmiä. 

 

Elina Viljamaa toimii erityispedagogiikan yliopistonlehtorina. Hänen tutkimuksensa sijoittuvat pääasiassa varhaiskasvatukseen. Tutkimuskohteina ovat olleet lasten tieto, arvot varhaiskasvatuksessa, yhteenkuuluvuus ja yhteenkuuluvuuden politiikka, erityisesti lapsuudentutkimuksen viitekehyksessä. Suomalaisessa varhaiskasvatuksessa kiinnostuksen kohteina ovat olleet varhaiskasvatuslain uudistus tuen ja inklusiivisuuden näkökulmista. Metodologisesti tutkimuksissa on hyödynnetty etnografiaa sekä narratiivista ja fenomenologista otetta. 

 

Leila Kairaluoma toimii erityispedagogiikan yliopistonlehtorina. Hänen tutkimuksensa keskittyy lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksiin, erityisesti nuorten lukemisen sujuvuuden tutkimiseen. Leila käyttää tutkimuksessaan määrällisiä menetelmiä. 

 

Oula Mommo työskentelee yläkoulun musiikinopettajana sekä laaja-alaisena erityisopettajana. Hänen tekeillä oleva väitöstutkimuksensa tarkastelee inkluusion ja pedagogisen tuen toteutumista peruskoulun musiikinopetuksessa. Väitöstyön osatutkimuksissa käytetään sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. 


Alina Pavlova työskentelee väitöskirjatutkijana eMotMath-hankkeessa. Hänen väitöskirjatutkimuksensa tarkastelee alakoululaisten matematiikan osaamisen, tunteiden ja hyvinvoinnin kehityksellistä yhteyttä sekä tilannekohtaista yhteyttä, jossa hyödynnetään teknologiaa tunteiden tunnistamisessa kasvoilta. Alina käyttää tutkimuksissaan määrällisiä menetelmiä.